elektromobilita, elektromobil, elektroauto, dobíjecí stanice

PwC: Česko zaostává v podílu prodávaných elektrických aut

Česko stále významně zaostává v počtu nově registrovaných elektromobilů a hybridů. Zatímco v západní Evropě, USA, Číně a Japonsku je podíl těchto vozů na prodejích nových aut 18 procent, v Česku je to okolo 11 procent. Vyplývá to ze studie PwC Strategy & Electric Vehicles Sales.

Po loňském částečném útlumu způsobeném koronavirem zaznamenávají nejvýznamnější světové trhy pro elektromobilitu, tedy deset západoevropských zemí, USA, Čína a Japonsko, prudký nárůst. Počet nových registrací těchto vozů dosáhl v letošním prvním pololetí 4,53 milionu, což je meziročně o 128 procent více. Elektromobilita bude podle PwC i díky regulacím a dotacím hrát stále silnější roli a za pět let bude po světě jezdit skoro 50 milionů aut s hybridním či elektrickým motorem.

V Česku se prodeje čistě elektrických aut meziročně téměř nezměnily a v 1. pololetí se prodalo přes 1200 bateriových aut, což je jedno auto ze sta. „V České republice chybí ze strany státu jakákoli podpora i osvěta. Celkově je cítit skepse k podpoře udržitelnosti jako takové. Překážkou jsou samozřejmě vysoké ceny elektromobilů i nedostatečná infrastruktura,“ uvedl expert PwC na autoprůmysl Pavel Štefek.

Zatímco v Evropě stále tvoří největší část bateriových aut hybridní vozy, v absolutních počtech i rychlosti růstu je tahounem čistě elektrických aut Čína. Každé desáté nově prodané auto v Číně je čistě elektrické a čínský trh tak ovládá 59 procent celkové produkce čistě elektrických aut. V Evropě dosahují desetiprocentního podílu Německo, Nizozemsko, Švédsko či Rakousko.

Přes rychlý růst Evropa za Čínou zaostává i v rozvoji nabíjecích míst. Zatímco v Evropě jich je 285.000, z toho jen 38.000 vysokorychlostních s výkonností přes 22 kWh, v Číně jich je 725.000, z toho téměř polovina vysokokapacitních. Na jedno vysokokapacitní dobíjecí místo tak v Číně připadá 16 aut, v Evropě je to 49 aut. „Právě nedostatečný počet dobíjecích míst je zatím největší překážkou ještě rychlejšího rozvoje elektromobility nejen v Evropě, ale i v USA. Zároveň i přesto, že automobilky představují nové elektrické modely a jen na letošek je ohlášeno na dvě desítky premiér z dílen velkých etablovaných značek, výběr je v porovnání s klasickými auty stále omezený,“ dodal Štefek.

Tradičně zaostalejší je v rozvoji elektromobility americký trh. V USA prodeje hybridních a elektrických motorů v 1. pololetí tvořily jen sedm procent ze všech prodejů. To může změnit dlouho očekávaný elektrický model Fordu F-150, nejprodávanějšího amerického auta. Ten přijde na trh v příštím roce, v rámci předprodeje bylo zarezervováno 100.000 aut během tří týdnů. Podle PwC by na konci letošního roku mělo po celém světě jezdit asi 15,5 milionů hybridních a elektrických aut.

Zdroj: ČTK

Zanechte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *