Reálné platy Čechů jdou dolů o 3,6 %

Reálné platy Čechů jdou dolů o 3,6 %

Reálné platy v ČR dál klesají. Za první tři měsíce letošního roku průměrná mzda dosáhla na 37 929 korun a vzrostla tak meziročně o 7,2 %. Ceny v 1Q 2022 však vzrostly o 11,2 %, takže ve výsledku šla reálná mzda dolů o 3,6 %. Češi si tak za svou mzdu koupí méně a méně.

Přestože lidé vidí na výplatních páskách více peněz, inflace jim z této částky podstatný podíl ukrajuje, takže reálná mzda klesá. Ceny v ČR rostou hned z několika důvodů, ale mezi ty hlavní patří vysoce expanzivní politika předchozích vlád, pokračující problémy s dodávkami vstupů do výroby po covidové pandemii a zejména aktuální válka na Ukrajině, která prodražuje zejména energie, které však promlouvají do konečných cen prakticky všech produktů a služeb.

Nezaměstnanost je stále na nízkých úrovních a v dubnu dokonce klesla na 3,3 %. Lidé se dosud nikterak zvlášť nebáli ztráty zaměstnání, ale to se může rychle změnit s tím, jak bude klesat apetit Němců utrácet. Nízká nezaměstnanost by na první pohled mohla znamenat silnou spotřebitelskou poptávku, ale robustně rostoucí ceny zájem Čechů o nakupování snižují.

Dá se čekat, že i v dalších měsících budou mzdy reálně klesat. Inflace nejspíš za květen poroste rychleji než o 15 % a toto tempo mzdy nemohu dohnat. ČNB sice zvedá sazby a zvedat je nadále bude, ale z velké části dovezenou inflaci to příliš neovlivní. Podstatnou změnu může přinést konec války na Ukrajině, obnovení dodavatelsko-odběratelských vztahů a také vysoká srovnávací základna růstu cen    začátkem příštího roku.

Češi v květnu utráceli o 6,2 % více než loni

Maloobchodní tržby za květen se meziročně zvedly o 6,2 %, meziměsíčně šly nahoru o 0,1 %. Nízká nezaměstnanost a chuť Čechů utrácet je skvělou zprávou pro řadu odvětví. V meziročním vyjádření se útraty Čechů zvedly za nepotravinářské zboží o 9,2 %, za pohonné hmoty o 8,1 % a za potraviny o 1,6 %.

Specializované prodejny s oblečením a obuví si přišly na své. Meziročně u nich Češi nechali o 121,3 % více. U obchodníků s produkty pro rekreaci a kulturu o 17 %, s výrobky pro vybavení domácnosti o 16 % a za počítače a telefony šly útraty nahoru o 15,5 %. Dobrý měsíc měli i obchodníci ve specializovaných prodejnách s potravinami, kde Češi utratili o 9 % více než loni.

Už několikátý měsíc naopak platí, že tržby internetovým a zásilkovým obchodům klesají a v květnu to bylo o 14,2 %.

Češi si za své platy koupí stále méně a méně, a i když se zatím nezaměstnanost drží na velmi solidních hodnotách, obrat může nastat velmi rychle. Obzvlášť podíváme-li se na chuť utrácet do Německa. Květen však ukázal na to, že Češi si chtějí dopřát bohaté prázdniny a dovolené, o čemž svědčí jejich útraty za sportovní a rekreační vybavení.

Zanechte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.