Peking 11. listopadu (ČTK) – Tržby největšího čínského internetového prodejce Alibaba překonaly na Den nezadaných, takzvaný Singles Day, loňský rekord. Po skončení dnešní jednodenní akce se podle agentury Reuters vyšplhaly na 213,5 miliardy jüanů, v přepočtu 30,7 miliardy dolarů (zhruba 702 miliard Kč) z 25,3 miliardy dolarů (578 miliard Kč) v roce 2017. Zaostaly ale za odhady a meziroční nárůst byl nejslabší v celé historii akce. Firma tento svůj komerčně výjimečně úspěšný slevový svátek zavedla v roce 2009 a její tržby od té doby každoročně 11. listopadu kulminují, píše zpravodajský server BBC.
Těsně před půlnocí čínského času společnost podle svého vyjádření vyslala již přes miliardu balíčků. Během prvních 85 sekund letos Alibaba utržila přes miliardu dolarů, v první hodině pak téměř deset miliard dolarů. Loňský rekord padl už po necelých 16 hodinách. Podle odhadu analytické společnosti App Annie nicméně měl podnik miliardáře Jacka Ma na letošní Den nezadaných vydělat až 32 miliard dolarů. Meziroční růst se zpomalil na 27 z loňských 39 procent, a byl tak vůbec nejslabší v celé desetileté historii tohoto uměle vytvořeného svátku, nazývaného také Double 11.
„S rostoucím počtem propagačních akcí v průběhu roku již spotřebitelé nemají pocit, že Double 11 je jedinou příležitostí jak ušetřit,“ řekl agentuře Reuters analytik Pedro Yip ze společnosti Oliver Wyman. Alibaba již začátkem měsíce snížila odhad tržeb na letošní finanční rok. Nově počítá do konce března 2019 s tržbami 375 miliard až 383 miliard jüanů, to je o šest procent méně než dosud. Stejně jako na ostatní čínské firmy na ni podle agentury Reuters doléhá americko-čínský obchodní konflikt.
Akci v sobotu večer slavnostně zahájila americká zpěvačka Mariah Careyová, japonská napodobitelka zpěvačky Beyoncé a představení cirkusu Cirque du Soleil na téma nakupování bot. Záměrem Alibaby bylo vytvořit protiklad romantikou opředenému dnu svatého Valentýna. To se jí podle BBC podařilo měrou vrchovatou. Singles Day je největší internetovou nákupní akcí na světě a loni byl podle agentury Bloomberg úspěšnější než oba hlavní světové předvánoční výprodejové dny černý pátek (Black Friday) a Cyber Monday dohromady.