Prohlubující se nedostatek kvalifikovaných pracovníků nutí stále více firem nabízet náborové příspěvky. Nejčastěji je jako magnet na lidi využívají zaměstnavatelé z výroby, strojírenství a IT, běžně se však objevují i ve financích či farmacii. Nejnižší náborové příspěvky se pohybují v jednotkách tisíc korun, u kvalifikovanějších pozic dosahují vyšších desítek tisíc.
Výše příspěvků meziročně rostla téměř ve všech regionech, často i o sto procent. Nejvyšší zaznamenaný příspěvek letos činil 250 000 Kč. Vyplývá to z šetření personální agentury Grafton Recruitment. Náborové příspěvky se častěji objevují u specializovaných nebo výrazně nedostatkových pozic, jako jsou například programátoři v IT nebo svářeči, elektromontéři či lakýrníci ve výrobě.
„Podle informací od našich klientů mělo zavedení náborového příspěvku úspěch, lidé se začali více zajímat jak o pracovní nabídky, tak i o celou společnost,“ říká Martin Malo, ředitel Grafton Recruitment a GI Group, a dodává: „I když se kandidáti nerozhodují o přijetí nabídky jen na základě náborového příspěvku, je to velmi přínosný nástroj. Kandidáti navíc chápou, že s náborovým příspěvkem jsou spojené určité podmínky, jako například dodržení určité délky pracovního poměru.“ Nejčastěji se náborový příspěvek vyplácí po konci zkušení doby, v některých případech však až po půl roce nebo dokonce po roce. V případě větších částek může být vyplácen postupně. Bývá primárně vázán na pokračování pracovního poměru po zkušební době, někdy také na docházku a spokojenost s prací zaměstnance. Na příspěvek nemají nárok ti, kteří už ve firmě pracovali dříve, ale pouze opravdu noví zaměstnanci.
Výše příspěvku se liší dle oboru
Výše náborového příspěvku se liší dle regionů i jednotlivých pozic a odvětví. Zatímco v Ústeckém nebo Jihomoravském kraji se tyto příspěvky pohybují obvykle do 10 tisíc korun, v Ostravě nebo Jihlavě činí nejčastěji 30 tisíc. V Praze pak nejsou výjimkou ani příspěvky ve výši 100 tisíc. Nižší částky jsou častěji nabízeny ve výrobě, naopak u technickohospodářských nebo IT pracovníků se pak mohou vyšplhat výrazně výše.
„Příspěvek se pro kandidáty stává motivací zejména ve chvíli, kdy jeho výše odpovídá minimálně jednomu čistému měsíčnímu platu. Velmi však záleží na konkrétním odvětví. Pro pracovníky ve výrobě je obvykle motivující částka od 20 000 korun, v IT je to pak od 30 000 výše,“ doplňuje Martin Malo s tím, že ve srovnání s předchozími lety výše příspěvku roste, nejčastěji o 10 – 30 %. V některých pražských firmách pak došlo dokonce k jeho zdvojnásobení.
Zavedení příspěvku lze doporučit jak firmám, které dlouhodobě nemohou najít potřebné pracovníky, tak společnostem, které bojují se špatnou pověstí na pracovním trhu. S pomocí příspěvku se jim může podařit přitáhnout lidi a přesvědčit je, že to u nich není zas tak špatné, jak se obecně míní. „Uchazeči o práci zatím většinou příspěvek berou jako vítaný benefit, zatím jsme nezaznamenali, že by si o něj přímo říkali. Jde tedy spíš o nástroj, který pomáhá získat pozornost kandidáta, sám o sobě ale nepřesvědčí k přestupu nebo k vybrání právě nabídky firmy, která náborový příspěvek má,“ říká na závěr Martin Malo.