letadlo, aerolinky, letiště, let, vzduch, letecký průmysl

Aerolinky ITA nepřeberou dluh po Alitalii a mohou dostat státní investici

Evropská komise dnes oznámila, že schválila státní investici 1,35 miliardy eur (34,2 miliardy Kč) novým italským aerolinkám Italia Trasporto Aereo (ITA), která je nástupcem ztrátových aerolinek Alitalia. EK dále rozhodla, že dřívější státní pomoc 900 milionů eur pro Alitalii nebyla legální a že ITA nemusí dluh Alitalie převzít.

„Itálie prokázala, že mezi Alitalií a novou leteckou společností ITA je jasný předěl a že její investice do ITA odpovídá podmínkám, které by přijal soukromý investor,“ uvedla v prohlášení místopředsedkyně EK Margrethe Vestagerová, která má na starosti dodržování pravidel hospodářské soutěže.

Jakmile ITA zahájí činnost, je na Itálii a vedení ITA, aby této příležitosti jednou provždy využily. A my se budeme nadále snažit zajistit spravedlivou hospodářskou soutěž v evropském leteckém odvětví,“ dodala.

Letecká společnost ITA hodlá provoz zahájit 15. října. Měsíce předtím jednala se zástupci EK o podmínkách reorganizace a státní pomoci, jež byla dříve poskytnuta Alitalii. Brusel, Řím a zástupci letecké společnosti jednali mimo jiné o značce, linkách, zaměstnancích a vybavení nových aerolinek. Vestagerová dříve zdůraznila, že ITA musí být ekonomicky soběstačná a musí za aktiva Alitalie zaplatit férovou tržní cenu.

Alitalia byla v insolvenci od rolu 2017. Od roku 2002 se jí nedařilo dosahovat zisku v prostředí rostoucí konkurence nízkonákladových dopravců, jako jsou Ryanair, easyJet či Wizz Air. Ryanair státní záchranu jiných leteckých společností kritizuje. Tvrdí, že udržuje při životě vládou preferované společnosti, zatímco ostatní se potýkají s omezeními v cestování vlivem pandemie covidu-19. Irská nízkonákladová společnost se v této věci obrátila na soud Evropské unie.

Unijní pravidla pro státní podporu zakazují vládám poskytovat půjčky za zvýhodněných podmínek, které by společnost jinak na trhu nedostala.

Zdroj: ČTK