Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dodala v roce 2021 na globální trh 878 200 vozů. To je o 126 600 méně než před rokem. Ale také výrazně méně než americký výrobce elektromobilů Tesla, který vloni dosáhl rekordní produkce, když ji meziročně téměř zdvojnásobil. Zatímco tradiční automobilky trápí nedostatek čipů, odbyt elektroaut láme rekordy.
Jistě, nemůžeme obě automobilky a jejich postavení na trhu příliš srovnávat. A přece, není tento zlomový rok přece jen svým způsobem symbolický a nevypovídá o budoucnosti naší mobility spíše, než o soutěži mezi značkami?
Vlajkovou loď českého průmyslu, automobilku Škoda Auto, poprvé překonal americký výrobce elektromobilů, když dokázal svým zákazníkům dodat přes 936 tisíc vozů, zatímco „škodovka“ jich v roce 2021 prodala necelých 880 tisíc. Důvodem poklesu produkčních schopností Škody Auto byl přetrvávající nedostatek čipů pro konvenční vozy. Jenže to představuje jen jeden z klíčových momentů, jež kompletně překreslují globální automobilový trh. Zatímco na běžný vůz dnes zákazníci čekají i více než rok, elektrické alternativy jsou k mání podstatně dříve. V případě Tesly je to na dnešní poměry neuvěřitelných jen 14 až 20 týdnů.
Cena nového elektroauta je sice stále nepoměrně vyšší než vozu s konvenčním motorem a také parkování, nabíjení a další změny v životním stylu řidiče nejsou příliš uživatelsky vstřícné, na druhou stranu regulace tlačí lidi k bezemisním vozům a je jen otázkou času, kdy se preference na trhu zcela obrátí.
Klíčem ke snížení pořizovací ceny elektromobilu je růst produktivity při jeho výrobě. Dá se říci, že Tesla má v tomto ohledu poměrně velký náskok před svými úhlavními konkurenty. A vážně ji bere už i šéf německého koncernu Volkswagen, pod který mladoboleslavská Škoda spadá. Herbert Diess nedávno vyjádřil obavy o pracovní místa ve Volkswagenu a jako důvod uvedl právě Teslu. Zatímco ta je vyrobena v průměru za 10 hodin, nový vůz VW ze Zwickau podle Diesse vyjel za 30 hodin.
Problém (pro VW i Škodu Auto) je v tom, že i kdyby se jim podařilo zvýšit produktivitu na úroveň současné Tesly, Tesla jim zase o kousek uteče. V digitalizaci je před nimi na míle daleko. A dost možná ji tedy nedoženou ještě hezkou řádku let. A dost možná už Škoda Auto nikdy nevyrobí více aut než automobilka, kterou na svět přivedl Elon Musk.
Roman Vykouřil
Wonderinterest Trading