Porsche

IPO Porsche jako druhý nejúspěšnější debut v Německu

Již několik týdnů se spekuluje, že nadcházející vstup na burzu by mohl zvýšit hodnotu německého výrobce luxusních sportovních vozů Porsche na 70 až 75 miliard eur.  29. srpna se s akciemi Porsche začalo obchodovat na frankfurtské burze a nyní je jasné, že po vstupu na burzu se hodnota společnosti zvýšila na 77,4 miliardy EUR[1].  Jde o největším IPO na německé burze od roku 1996.

Mateřská společnost Volkswagen stanovila cenu akcií Porsche na 76,50 až 82,50 EUR. Jak před vstupem na burzu uvedla agentura Reuters, pokud bude dosaženo horní hranice rozpětí, bude vstup Porsche na burzu třetím největším vstupem na burzu v evropské historii. A přesně to se stalo.

Růst navzdory slabým akciovým trhům

Již krátce po zahájení obchodování se akcie Porsche AG pohybovaly (navzdory nepříznivému vývoji na trhu) plus 3 % nad emisní cenou 82,50 EUR2.  Ocenění společnosti ve výši 77,4 miliardy EUR se blíží tržní kapitalizaci celého koncernu Volkswagen, která činí přibližně 80 miliard EUR.

Investoři si mohli vybrat z kmenových a prioritních akcií

Společnost Porsche vydala celkem 911 milionů akcií jako poctu ikonickému modelu 911. Z toho 50 % tvoří kmenové akcie a zbytek prioritní akcie. IPO zahrnovalo 25 % prioritních akcií bez hlasovacího práva. Polovinu z toho měla podle dříve zveřejněných informací odkoupit společnost Porsche SE s prémií 7,5 procenta oproti ceně IPO a dalších 12,5 procenta bylo nabídnuto investorům.

Dobrá zpráva pro akcionáře

Očekávalo se, že celkový výnos z prodeje akcií dosáhne 18,1 až 19,5 miliardy EUR. Kromě toho Volkswagen oznámil, že v prosinci plánuje svolat mimořádnou valnou hromadu, na které hodlá navrhnout vyplacení 49 % celkového výnosu akcionářům ve formě mimořádné dividendy. Vzhledem k tomu, že se IPO společnosti stalo největším od vstupu Deutsche Telekom do společnosti v roce 1996, je již nyní jasné, že akcionáři mohou být více než spokojeni3.

Blume se této výzvy neobává

Pozitivní náladu dále podpořily komentáře Olivera Blumeho pro agenturu Reuters, kde odmítl obavy z dvojího působení ve funkci generálního ředitele Porsche AG a Volkswagenu a uvedl, že toto rozhodnutí bylo učiněno „vědomě“. Kromě Porsche patří do koncernu Volkswagen značky Volkswagen, Audi, Seat, Ducati, Bentley, Lamborghini a Škoda Auto.

Autorkou Olívia Lacenová, analytička společnosti Wonderinterest Trading Ltd.

Placená spolupráce