Washington/New York 27. listopadu (ČTK) – Americký prezident Donald Trump dnes ostře kritizoval největší americkou automobilku General Motors (GM) za její plán zrušit tisíce pracovních míst v Severní Americe a uzavřít tam několik továren. Prezident se ještě před pondělním oznámením firmy sešel s její šéfkou Mary Barraovou a řekl jí, že má „problém“, pokud továrna v americkém státě Ohio zůstane zavřená. Dnes Trump firmě pohrozil odebráním subvencí, na což akcie GM reagovaly prudkým poklesem.
„Měli by tam ksakru rychle otevřít novou fabriku,“ řekl prezident listu The Wall Street Journal (WSJ). Před skupinou novinářů pak dodal, že Spojené státy pro automobilku mnoho udělaly a mohou na ni vyvinout tlak.
Na svém twitterovém účtu Trump později napsal, že Bílý dům zkoumá možnost zrušit všechny subvence pro General Motors, včetně podpory elektromobilů. Zároveň vyjádřil zklamání ohledně plánovaného zavírání továren GM ve Spojených státech. „Nic se nezavírá v Mexiku a Číně. USA zachránily General Motors a oni nám takhle děkují,“ napsal. GM musela v roce 2009 požádat o ochranu před věřiteli a vláda tehdy investovala zhruba 50 miliard dolarů do záchrany podniku.
Na elektromobily GM se ve Spojených státech v rámci federálního zákona vztahuje daňové zvýhodnění v hodnotě 7500 dolarů (zhruba 172.000 Kč). Podle agentury Reuters však není jasné, jakým způsobem by vláda mohla toto zvýhodnění omezit. Akcie GM nicméně po Trumpových tweetech oslabily asi o čtyři procenta.
Trump po GM požaduje, aby přestala vyrábět auta v Číně, která je přitom jejím největším odbytištěm. „Myslím, že zapomněli, odkud jsou,“ řekl prezident deníku The Wall Street Journal. Hlava státu se snaží vrátit výrobu do USA a i za tímto účelem uvalila na dovoz z Číny cla. Nicméně v dnešním globalizovaném světě potřebují mít automobilky továrny co nejblíže zákazníkům, větší vzdálenost jim zvyšuje náklady. „I kdyby clo bylo nulové, GM by stejně výrobu pro čínský trh do USA nepřesunula,“ domnívá se analytik společnosti Sanford C. Bernstein Robin Zhu.
Vyšší cla nutí výrobce automobilů, aby v zámoří vyráběli více, nikoliv méně aut, souhlasí analytička společnosti Macquarie Group Janet Lewisová. „Vzhledem k tomu, že zákazníci GM jsou v Číně, nedávalo by ekonomicky smysl vyvážet z USA do Číny,“ říká Lewisová.
I na tento problém má ale šéf Bílého domu recept. Když Barraová vysvětlila zavírání továren klesajícím odbytem v USA, poradil jí Trump, aby GM uvedla na trh nějaký model, který by se dobře prodával.
Cílem plánované restrukturalizace největší americké automobilky je snížit náklady a soustředit se na samořízená auta a elektromobily. Ušetřit by měla firmě zhruba šest miliard dolarů (137 miliard Kč). Podle agentury AP by se propouštění mohlo dotknout až 14.000 zaměstnanců. Uzavřeno by podle pondělního sdělení podniku mělo být až pět severoamerických továren a další tři mimo Severní Ameriku. Číny se uzavírky nedotknou.