Praha 7. prosince (ČTK) – Tuzemské internetové obchody letos omezily triky s umělým navyšováním cen, ze kterých se počítají slevy během výprodejů na tzv. černý pátek (Black Friday). Analýza start-upu Apify, která monitoruje největší on-line prodejce, letos nalezla 33 takových případů na Alza.cz, 569 případů na Mall.cz a 13 případů na CZC.cz. Loni analýza zjistila 291 případů klamání spotřebitele, kde došlo u zboží k navýšení původní ceny.
Podle analýzy letos ovšem šlo spíše o chyby v naceňování produktů než o cílené klamání zákazníků. Naopak loni analýza ukázala u všech sledovaných e-shopů klamání zákazníků pomocí umělého navyšovaní původní ceny.
„Tou se přitom nemyslí cena, za kterou se produkt prodával před Black Friday, ale cena, ze které se vypočítává sleva. Typicky těsně před Black Friday obdobím se tato původní cena náhle navýšila, aby se vytvořila zajímavější sleva,“ uvádí zpráva.
Loni během slevových akcí na černý pátek provedla Česká obchodní inspekce 92 kontrol a porušení zákona zjistila ve 14 procentech z nich. Nejčastějším prohřeškem bylo to, že avizované ceny neodpovídaly cenám účtovaným. Porušení zákona o ochraně spotřebitele bylo prokázáno ve 13 případech, kdy se prodejci nejčastěji dopouštěli nekalé obchodní praktiky.
Průměrná reálná sleva dosáhla u zlevněných produktů na černý pátek letos 25 procent na Alze (loni 20 procent), 22 procent na Mallu (loni 15 procent) a 25 procent na CZC (loni šest procent). Zlevněna byla asi dvě procenta celkového sortimentu obchodů.
E-shop Mall.cz uvedl, že podobné aktivity vítá, protože pomáhají zákazníkům s orientací na trhu. „Naším cílem je být transparentní a umožnit lidem rychle a snadno ověřit uvedenou cenu. Z toho důvodu se dlouhodobě řídíme doporučenými maloobchodními cenami, případně, pokud chybí, cenami stanovených při zavedení produktů do nabídky,“ uvedla mluvčí Táňa Lálová.
Podle Alza.cz je integrita cenotvorby jedním z důležitých pilířů důvěry zákazníků. E-shop proto zavedl pravidelné kontroly, aby nedocházelo k pochybení a zároveň nastavil etická pravidla pro práci s cenami. „Výsledky těchto kroků jsou jasně vidět. Naše nabídka zahrnuje stovky tisíc produktů, které prodáváme ve více jak deseti zemích – to znamená přes jeden milion unikátních cen. I přes veškerou snahu a kontroly se může stát, že cena není správná, nicméně jak i zmiňovaná analýza ukazuje, nejedná se o úmysl,“ dodal obchodní ředitel Alza.cz Petr Bena.
Útraty Čechů v týdnu během slevových akcí na tzv. černý pátek dosáhly letos rekordní 4,2 miliardy korun. V meziročním srovnání je to zhruba o 19 procent více. Číslo je zároveň více než dvojnásobné proti běžnému týdnu v roce. Vyplývá to z údajů Asociace pro elektronickou komerci. „Současně lze odhadnout, že během samotného pátku atakovaly nárůsty obratů e-shopů až 300 procent oproti běžným útratám,“ uvedl výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.
One comment
Comments are closed.