Dostihy a sázky, hra, hra pro děti, desková hra, člověče nezlob se

Od Dostihů a sázek k portfoliu s 600 hrami a hračkami. Česká rodinná firma Dino Toys slaví 30 let

Téměř 20 miliónů prodaných produktů za uplynulých 10 let. Roční obrat překračující v posledních třech letech 200 miliónů korun, s maximem dokonce na hranici 250 miliónů korun. Rozšíření nabídky z 60 na 600 položek. To je jen část bilance tuzemské společnosti Dino Toys, která už 30 let baví a rozvíjí děti i dospělé. Vybrali jsme pro vás zajímavosti, které se pojí s historií, současností  i budoucností největšího českého vydavatele a výrobce deskových her, puzzle, karet a dalšího hračkářského sortimentu.

Firmu založil v roce 1993 Ladislav Mareš – vizionář, milovník her a koní a také autor legendárních Dostihů a sázek. Během třiceti let se této hry prodalo přibližně 2,75 miliónu kusů, a o zábavu  i adrenalin se tak může postarat zhruba v každé druhé domácnosti v České republice. V současné době se její roční prodej pohybuje průměrně okolo 40 tisíc kusů. 

Výrobce uvádí své produkty pod značkou Dino. Před třiceti lety přitom v jejím katalogu převažovaly puzzle. Společenských her bylo v nabídce jen osm, samozřejmě včetně Dostihů a sázek. Jednou z prvních her, kterou Dino začalo vyrábět, byla obdoba hry Člověče nezlob se určená pro nejmenší. Dodnes vychází pod názvem Pojď si hrát. Jedinečná byla – a stále je – jak ilustracemi Krtečka od Zdeňka Milera, tak i tím, že v ní bodovou kostku nahradila obrázková. Od samého začátku patří mezi nejžádanější tituly. V současné době se jí ročně prodá okolo 30 tisíc kusů.

Na vlnách nostalgie i trendů

Ze stálic, které hrají lidé po generace, je největší zájem o Člověče nezlob se (ročně téměř 60 tisíc prodaných kusů) a Kloboučku hop. Velká poptávka je také po hrách, které se nesou na vlně nostalgie a Dino je vrátilo po letech znovu na pulty. Patří k nim Kamionem po Evropě, Maršál a Špión nebo Lovci pokladů.

Z novějších si velmi dobře vedou licenční hry pro děti, například ty pod hlavičkou Disney, ale také Peppa Pig nebo Králíček Bing. Úspěšné jsou i hry vzniklé na základě partnerství s televizními stanicemi navázané na zábavné vědomostní pořady. Patří k nim Máme rádi Česko (TV Prima) nebo AZ Kvíz a Zázraky přírody (obojí Česká televize).   

Zákazníci si rovněž oblíbili originální české hry vycházející z vlastního vývoje značky Dino, jakými jsou Poznej vlajky nebo celá edice Chytrých kvízů pro předškolní a školní děti. V obou případech se roční prodeje pohybují v řádu dvou desítek tisíc kusů.

Stovka vývojářů a sázka na precizní tuzemskou výrobu

U všech produktů značka Dino pečlivě hlídá kvalitu, kterou může doložit řadou certifikátů. Patří k nim například Bezpečná a kvalitní hračka. „České normy pro dětské zboží jsou jedny z nejpřísnějších a naše produkty je splňují do posledního puntíku, na což jsme skutečně pyšní. Kromě samotného materiálu a perfektního provedení je pro nás zásadní i přidaná hodnota obsahu. Velkou pozornost tak věnujeme vývoji,“ vysvětluje Jan Šlemín, spolumajitel a jednatel společnosti Dino Toys s.r.o. 

Jde přitom o dlouhodobou záležitost. V případě velmi úspěšné řady Chytrých kvízů, na kterých spolupracovali i pedagogové z mateřských a základních škol, trval celý proces dokonce několik let. Obvykle se u nové hry jedná o šest až dvanáct měsíců. 

Dino Toys podporuje především české autory her a ilustrátory. Na vzniku deskovek a dalších produktů se jich za 30 let činnosti firmy podílela přibližně stovka. Vlastní produkce probíhá v několika výrobních závodech a manufakturách, a to ve středních a severních Čechách.

Součástí portfolia jsou také licenční výrobky. Kromě výše zmíněných her jde například o produkty s motivy oblíbeného Krtečka Zdeňka Milera a nezapomenutelné kopřivnické Tatry 148.

Z Česka (nejen) do Ameriky

Na začátku obsáhla značka Dino přibližně 60 produktů. Katalog pro rok 2023 čítá na 600 položek. Za uplynulých 30 let zamířily hry a hračky s logem Dino do 25 zemí, a to včetně Izraele, Spojených států amerických nebo exotické Ugandy. Prodávají se v téměř celé střední a východní Evropě. „Skladba našich zahraničních odběratelů se však průběžně mění. Dříve jsme více vyváželi na východ, nyní míří naše produkty i na západ. Nejdéle spolupracujeme s Maďarskem nebo Holandskem, nově třeba s Dánskem,“ říká Jan Šlemín, který stojí zároveň ve vedení vývoje značky Dino. 

Inspirace filmovým trhákem

Původní název společnosti zněl AC Dino Efekt. Šlo o reakci na tehdy do kin uvedený film Jurský park od Stevena Spielberga. „Název nám přišel hravý a úderný. Dinosauři byli v kurzu. Navíc jsme se v té době dostali k malbám dinosaurů od Zdeňka Buriana, které jsme použili na puzzle a zákazníci si je velmi rychle oblíbili,“ vzpomíná Ladislav Mareš. Společnost byla založena jako rodinná česká firma. V letech 1996 až 2004 v ní figuroval zahraniční partner. Od roku 2004 působí pod názvem Dino Toys opět jako 100% česká společnost  v rodinném vlastnictví. Od roku 2011 ji vede zeť zakladatele Ladislava Mareše Jan Šlemín, který ve firmě působí déle než 22 let.

Společnost začínala s 12 lidmi, nyní má více než 60 kmenových zaměstnanců. Po celých 30 let je značce Dino věrný hlavní technolog a specialista výroby Petr Brusák, který tu během své kariéry působil také jako obchodník a vývojář. 

Ukotvené hodnoty základem plánů do budoucnosti

„Jako ostatní, i my čelíme následkům ekonomické krize a musíme se vypořádat se zvyšováním cen materiálů, energií a dalších nákladů. Snažíme se přitom držet ceny přijatelné pro naše zákazníky, což jsou velmi často rodiny s dětmi. Přesto podle našich zkušeností jejich zájem o hry a puzzle po covidových letech klesá, protože řada z nich musí ve výdajích upřednostnit základní potřeby před zábavou,“ konstatuje Jan Šlemín. 

Dodává však, že za svou třicetiletou historii společnost zažila období několika ekonomických krizí, které se jí podařilo ustát, a to i díky jednotě, prioritám a hodnotám, které si rodinná firma zachovává. Patří k nim nezávislá a soběstačná výroba i vlastní grafické a vývojové oddělení. Důraz klade na velkou podporu českého výrobku, tradice, řemesla a designu s využitím lokálních zdrojů. Staví rovněž na bohatých zkušenostech, individuálním přístupu, a především smysluplném obsahu produktů, které již po generace spojují rodiny i přátele a rozvíjí děti. 

V současné době je pro Dino Toys příznivým signálem skutečnost, že by se výroba měla s ohledem na udržitelnost a ochranu životního prostředí přesouvat z Číny zpět do Evropy. Tento trend je v souladu s hodnotami rodinné společnosti, která dlouhodobě apeluje na kvalitní regionální a udržitelný výrobek. I proto hodlá nadále udržet vysokou kvalitu tak, aby se k ní zákazníci rádi vraceli. To platí jak pro sortiment pod značkou Dino, tak pro zakázkovou výrobu, které se společnost rovněž věnuje.