Praha

Počet klientů CzechTrade loni meziročně vzrostl o 38 pct, zakázek o 42 pct

Počet klientů státní agentury na podporu obchodu CzechTrade loni meziročně vzrostl o 38 procent, řekl na dnešní tiskové konferenci v Praze její ředitel Radomil Doležal. Celkem podle něj agentura v minulém roce obsloužila 1200 klientů. Přibylo i zakázek, a to o 42 procent na 2200 projektů. V zahraničí má CzechTrade podle Doležala 56 zástupců, loni se nově otevřely kanceláře v texaském Austinu, filipínské Manile nebo v Mnichově.

Nové technologie a start-upy

V letošním roce se chce CzechTrade zaměřit na podporu firem, které podnikají v nových technologiích, a také na start-upy, uvedl Doležal. Agentura pro ně připraví podle něj speciální služby. „Znamená to samozřejmě vnitřní reorganizaci, tedy budovat kompetence, abychom těmto oborům rozuměli a není to úplně jednoduché,“ řekl. Právě na inovace a expanzi na nové trhy chce pozornost zaměřit více než 62 procent firem, vyplynulo podle Doležala z průzkumu agentury.

Loňský rok

Zahraniční obchod České republiky skončil loni podle údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) přebytkem 122,8 miliardy korun, když v roce 2022 vykázal schodek 204,8 miliardy korun. Pomohl menší schodek obchodu s ropou a zemním plynem. V prosinci 2023 skončila bilance přebytkem 3,5 miliardy korun, což je meziročně o 5,9 miliardy korun lepší výsledek. Meziročně klesl vývoz o 7,2 procenta na 317,7 miliardy korun a dovoz o 8,9 procenta na 314,2 miliardy korun. Meziměsíčně se po sezonním očištění zvýšil vývoz o 1,6 procenta a dovoz o 4,2 procenta, informoval už dříve ČSÚ Prosinec roku 2023 měl o dva pracovní dny méně než prosinec roku 2022.

Agentura CzechTrade funguje od roku 1997. Českým firmám usnadňuje rozhodování o výběru vhodných teritorií, pomáhá zkrátit dobu vstupu na daný trh a podporuje aktivity směřující k dalšímu rozvoji firmy v cizích zemích. Spadá pod ministerstvo průmyslu a obchodu.

Zdroj: ČTK