Vítězství na Velké ceně Eurovize může mít pozitivní vliv na obchodování na akciovém trhu

Vítězství v Eurovizi může mít pozitivní vliv na obchodování na akciovém trhu

Kim Cramer Larsson, technický analytik Saxo Markets, se zabývá novou studií, která upozorňuje na korelaci mezi vítězstvím země ve Velké ceně Eurovize a pozitivní návratností tamních investorů po odvysílání finále soutěže.

Nedávná studie publikovaná vědeckými pracovníky z izraelské Bar-Ilanovy univerzity zjistila, že obchodníci ze zemí, které zvítězily ve Velké ceně Eurovize, dosahují při obchodování na akciovém trhu lepších výsledků.

Studie nazvaná The Winner Takes It All: Investor Sentiment and the Eurovision Song Contest (Vítěz bere všechno: Nálady investorů a Velká cena Eurovize) zjistila, že se u vítězných zemí mění nálady investorů k lepšímu a tento psychologický posun s sebou přináší abnormálně příznivé výsledky. První obchodní den po vítězství se výnosnost obchodování zvyšuje v průměru o 0,35 %. Letošní finále soutěže se konalo v Itálii v sobotu večer.

„Pokud vaše země vyhraje Velkou cenu Eurovize, může se to pozitivně odrazit na vašich výsledcích na akciovém trhu,“ komentuje studii Kim Cramer Larsson, technický analytik Saxo.

Podle nedávné studie dosahovali od roku 1985 investoři z vítězných zemí po každém finále v první den obchodování v průměru o 0,35 % lepších výsledků. Z psychologického hlediska vede nadšení
a euforie z vítězství ke zlepšení nálad investorů, které vyplývá ze všeobecné společenské atmosféry. Tato lepší nálada často souvisí s optimismem lidí obchodujících na určitých trzích. Ačkoli v některých případech může mít tato atmosféra na rozpoložení obchodníka i negativní vliv, v rámci této studie byl během 24 hodin následujících po každoroční mezinárodní show vždy zaznamenán vliv abnormálně pozitivní.

Ne vždy však zlepšení na akciových trzích přijdou

Například vítězství Ukrajiny patrně zajistilo lidem po celé zemi tolik potřebnou psychologickou
a nakonec i finanční podporu.

Termín „Společenská atmosféra“ označuje vliv obecnější nálady (jak optimistické, tak pesimistické) ve společnosti na emoce obchodníků, a tím i samotné trhy. Podobná zlepšení tedy nejsou nijak překvapující, nicméně to však ještě neznamená, že musí být zaznamenány pokaždé.

Konkrétně v této situaci, kdy mohla celoevropská společenská atmosféra kvůli současné válce na Ukrajině pomoci této zemi k vítězství, není pravděpodobné, že by na ukrajinských trzích došlo ke stejnému zlepšení jako u předcházejících vítězů.

Autor: Kim Cramer Larsson, technický analytik Saxo Markets

Zanechte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *