prodejna aut, ziskovost

Ziskovost výrobců automobilů se snižuje, zjistila analýza společnosti EY

Největším světovým výrobcům automobilů v prvním čtvrtletí vzrostl obrat, odbyt a zisk s nimi ale nejdou ruku v ruce. Uvádí to studie poradenské společnosti EY. Experti proto doporučují kontrolu nákladů, píše agentura DPA.

Zvýšení tržeb

Tržby největších automobilek se v prvních třech měsících roku meziročně zvýšily o 19 procent. Zisk před úroky a zdaněním (EBIT) za nimi ale s růstem o 6,1 procenta zaostal, odbyt se zvýšil jen o čtyři procenta. Ziskovost – měřená marží EBIT, která dává provozní výsledek do vztahu k tržbám – klesla z devíti procent na osm.

Novým lídrem v maržích mezi 16 analyzovanými výrobci automobilů se stala společnost Mercedes-Benz s marží EBIT 14,7 procenta. Za ní následují BMW (14,6 procenta) a Kia (12,1 procenta). Bývalý lídr v maržích, výrobce elektromobilů Tesla, se umístil na čtvrtém místě s 11,4 procenta.

Menší ziskovost

„Poprvé od začátku roku 2021 vidíme jasné známky zpomalení zisků, které už nerostou tak rychle jako tržby,“ řekl šéf divize mobility pro západní Evropu v EY Constantin Gall. Trh se podle něj normalizuje. „Nové auto brzy přestane být nedostatkovým zbožím jako loni,“ řekl Gall. Pro automobilky je ale proto stále obtížnější prosadit si na trhu vysoké ceny vozidel a vzdát se slev. „Dny vysněných marží pro některé společnosti brzy skončí,“ dodal Gall.

Většina výrobců navíc v současnosti dosahuje výrazně vyšších zisků se spalovacími motory než s elektrickými vozidly, uvedl konzultant tohoto odvětví ze společnosti EY Peter Fuss. Výrobci musejí dokázat dodat na trh více elektromobilů. „Větší nákladová disciplína nejde obejít, jinak trvale hrozí výrazně nižší ziskovost,“ zdůrazňuje Fuss.

Zdroj: ČTK