Magického 1 bilionu dolarů dosáhlo v historii jen málo společností, jmenovitě Apple, Amazon následovaný Microsoftem a Facebookem. Další elitní akcie by se mohly k této skupině připojit v dalším desetiletí a přinést svým investorům multibaggerové zisky. Připojí se k těmto akciím i Roblox, který během pandemie nalákal miliony nových uživatelů?
Roblox na burzu vstoupil v březnu 2021 s referenční cenou 45 dolarů. Akcie otevřely na hodnotě 64,50 dolarů a v současnosti se obchodují kolem 80 dolarů. Tržní kapitalizace se tak vyšplhala na 50 miliard dolarů. Pokud by v společnost chtěla v roce 2030 dosáhnout hodnoty 1 bilionu dolarů, její akcie by musely vzrůst asi 20×.
Pokud by se to podařilo, Roblox by byla první čistě herní společnost, která by překročila pomyslnou hranici 1 bilionu dolarů. Dva největší světoví vydavatelé videoher Blizzard a Electronic Arts mají v nyní hodnotu kolem 70 resp. 40 miliardy dolarů. Nepřímý konkurent Robloxu Unity, má hodnotu 30 miliard dolarů.
Pokud se podíváme na poměr ceny a tržeb zmíněných společností, zjistíme, že trh platí mnohem vyšší prémii než za tradiční vydavatele videoher. Roblox umožňuje mladším, nezkušeným hráčům bez zkušeností vytvářet jednoduché hry, jejichž základem jsou bloky. Tyto hry je pak možné sdílet s ostatními hráči, kdyžto Unity je pokročilý engine pro vývoj her, který pohání více než polovinu světových mobilních, počítačových i konzolových her.
Roblox disponuje i vlastní měnou v aplikaci nazvanou Robux a pomocí něj motivuje uživatele, aby zpeněžovali své hry. Na druhé straně Unity nabízí vývojářům pružnější nástroje pro nákupy, integraci dalších funkcí nebo pro integraci reklam ve vytvořených aplikacích.
Býci tvrdí, že tvorba obsahu, vlastní propagace a zpeněžování znamená pro Roblox záruku dlouhodobého růstu. Proti tomu medvědi vyzdvihují to, že polovina denně aktivních uživatelů aplikace je mladší 13 let a tím pádem mohou z jednoduché platformy vyrůst a přejít na pokročilejší software, jako je Unity. Mezi prvními čtvrtletími roků 2018 a 2021 se počet uživatelů Robloxu zčtyřnásobil (z asi 10 milionu na 42 milionu). Uživatelé strávili na platformě 9,7 miliardy hodin a průměrný počet rezervací na uživatele vyrostl z 11,62 na 15,48 dolaru.
Rostly i příjmy Robloxu, v roce 2019 o 56 %, v roce 2020 dokonce o 82 %, letošní růst je odhadován na 167 %. Po skončení pandemie související s návratem žáků do škol se počítá s pozvolným růstem jen o 26 %. Medvědi poukazují na to, že Roblox není ziskový a ziskovosti nedosáhne bez snížení směnného kurzu mezi USD a Robuxy pro vývojáře, což by mohlo na druhou stranu odradit vývojáře a přiškrtit produkci nového obsahu platformy.
Roblox v roce 2020 utržil pouze 933 milionu dolarů, takže by musel dosáhnout složené roční míry růstu skoro 50 %, aby do roku 2030 dosáhl 50 miliard dolarů. Zdá se velmi nepravděpodobné, že by Roblox během příštího desetiletí dosáhl obratu 1 bilion dolarů. Avšak mohl by generovat multibaggerové zisky a zůstat populární i po skončení pandemie. Má potenciál nalákat další generaci uživatelů a nalákat pokročilé uživatele na lepší a výkonnější nástroje. Měly by se také projevit úspory z rozsahu a tím i posílit růst zisků. Roblox má tedy ještě spoustu příležitostí k rozletu, jen nesmíme čekat, že dosáhne na giganty s 12 nulami.