Nedostatek volných lodních kontejnerů, ale i řidičů nákladních vozů způsobí, že problémy v námořní a silniční dopravě přetrvají i v příštím roce. Doba, po kterou svět bude čelit následkům koronavirové pandemie, se tak prodlouží.
„Celý systém se změnil v jedno gigantické úzké hrdlo,“ řekl novinářům Soren Skou, výkonný ředitel rejdařské společnosti Maersk. Podle něho je největší problém v nedostatku pracovní síly, kvůli němuž se nedaří včas odbavovat námořní kontejnery z přístavů. Zejména těch čínských. Chybí také řidiči nákladních vozidel, kteří by byli schopni náklad dále distribuovat. To platí především pro Spojené státy nebo Velkou Británii.
Podle Skoua stojí před branami důležitých přístavů kolem 300 kontejnerových lodí, které nemá kdo naložit, respektive vyložit. Společnost Maersk sice posílila přepravní kapacity, ale fakticky je to k ničemu. Větší množství lodí, které by byly schopny přepravit kontejnery z jedné strany zeměkoule na druhou, totiž nevyřeší, že přístavy jsou přecpané kontejnery. „Příliš velká část naší kapacity je umrtvena tím, že čekáme před přístavy,“ dodal Skou. A poptávka po lodní dopravě prý ještě v příštím roce vzroste.