Blíží se Black Friday. Bez celoroční práce během něj e-shopy neuspějí, tvrdí Jakub Stupka z Ecomail.cz 

Black Friday, který letos připadá na 29. listopadu, už dávno není jen americkou tradicí –⁠stal se globálním fenoménem, který výrazně ovlivňuje i český trh. Pro firmy představuje nejen velkou příležitost, ale také výzvu, jak uspět ve vysoce konkurenčním prostředí. Podle marketingových expertů obstojí ti, kteří věnují čas kvalitní přípravě, promyšlenému marketingu a dokážou zaujmout zákazníky originálním obsahem. Jak efektivně využít e-mailing a další strategie, aby vaše firma vytěžila Black Friday na maximum a udržela si nové zákazníky i po jeho skončení?

Ačkoli jde původně o americkou tradici pevně spjatou s Dnem díkůvzdání, ani české firmy a agentury si dnes nedovolí Black Friday ignorovat. Jednoduše proto, že se jedná o jednu z největších prodejních akcí roku, na kterou si už zvykli i tuzemští spotřebitelé. Svým způsobem připomíná efekt sněhové koule – někteří prodejci tuto praktiku přijali, a ostatním nezbývá, než je následovat. Platí, že čtvrtý listopadový pátek uspějí ti, kteří nepodcenili přípravy. A kvalitní marketing je jednou ze základních ingrediencí úspěchu.

V období před, během a po Black Friday směřuje do e-mailových schránek spotřebitelů nepřeberné množství prodejních e-mailů a newsletterů. Bylo by naivní si myslet, že adresát věnuje všem stejnou pozornost. Firmy by proto měly dbát na to, aby jejich rozesílka byla rozpoznatelná, unikátní a zapamatovatelná. Právě kvalitní obsah je tím, co odlišuje efektivní kampaň od neefektivní. Vyplácí se klást důraz na sdělení, která mají přidanou hodnotu a rezonují se zákazníky.

„Kobercové nálety plošných kampaní jsou minulostí. Pokud chcete uspět, musíte celoročně pracovat s databází,“vysvětluje Jakub Stupka, spoluzakladatel e-mailingové platformy Ecomail.cz„Prodejní e-maily je nutné vyvažovat těmi, které zákazníkům přinášejí přidanou hodnotu, aby pravidelný kontakt vnímali jako užitečný. Když se zákazníkovi pravidelně připomínáte a nabízíte mu nejen produkty, ale i relevantní obsah, máte větší šanci, že při Black Friday sáhne právě po vaší nabídce,“ dodává.

Podobně hovoří i Ondřej Kužílek, zakladatel a generální ředitel marketingové agentury Webscale„Všichni vědí, co Black Friday je, není třeba nic složitě vysvětlovat. Zaměřte se na jednoduchost – jasná sleva, ukázka produktu a viditelné CTA. Pro vás je to jedna z největších prodejních příležitostí roku, která však musí být dobře naplánována. Black Friday není jen jeden den, ale často několikaměsíční akce rozdělená do fází.“ Na začátku je podle něj klíčové zákazníka informovat, poté postupně gradovat slevy, včas upozornit na konec akce a vyvolat efekt FOMO. V závěru lze akci „překvapivě“ prodloužit.

Něco za něco

Black Friday je celosvětový fenomén a pomyslná vstupní brána do hlavní nákupní sezóny, kam samozřejmě spadají i Vánoce. Ze zjištění Asociace pro elektronickou komerci (APEK) vyplývá, že minimálně 80 % české online populace plánuje během hlavní sezóny nakupovat na internetu, především vánoční dárky. Téměř polovina respondentů chce většinu těchto dárků pořídit právě tímto způsobem. Největší část z nich navíc nehodlá s přípravami otálet a považuje Black Friday v druhé polovině listopadu za ideální příležitost k zahájení nákupů.

Aby firmy uspěly v konkurenčním prostředí, měly by do tohoto období vstupovat s konkrétní strategií a jasně definovanými cíli. Předvánoční i povánoční období je ideální čas pro získávání nových zákazníků i udržení stávajících. Kontakty do databáze lze obohatit prostřednictvím formulářů, slevových kuponů nebo soutěží. Zákazníci jsou ochotni poskytnout své kontaktní údaje výměnou za hodnotný obsah.

„Pro náš e-shop je plánování sezónní strategie klíčové. Umožňuje nám lépe přizpůsobit nabídku a marketingové aktivity potřebám zákazníků v různých obdobích roku,“ říká Michaela Ivan Reichová, marketingová manažerka e-shopu Hezkynabytek.cz„Efektivně načasované kampaně a optimalizované zásoby nám umožňují nabízet atraktivní produkty a akce během celého roku.“

Znalost cílové skupiny je základem, kterému by měla odpovídat forma i tón komunikace. „Segmentace kontaktů podle aktivity, zájmu nebo demografických údajů výrazně zvyšuje efektivitu kampaní.      Klíčové je to co vidí příjemce ve své schránce jako první – jméno odesílatele, předmět e-mailu nebo preheader se mohou jevit jako detaily, ale právě na nich záleží,” dodává Stupka z Ecomail.cz. 

„V RealGeeku posíláme měsíčně několik segmentovaných sezónních mailingů, které stabilně přinášejí konverze. Nejlepší zkušenost však máme s mailingy typu waitlist. Zákazníci se několik týdnů předem přihlašují k odběru novinek o zajímavém produktu a my jim při spuštění dáváme vědět jako prvním,“ podotýká Tereza Barteková, spolumajitelka e-shopu RealGeek.

Kvalitní e-mailing zahrnuje nejen obsah, ale i vizuální prezentaci. Sezónní vzhled e-mailů lze podpořit GIFy, odpočty nebo prvky gamifikace. Oblíbené jsou například adventní kalendáře či dárkové průvodce. Důležité je nepodcenit technické testování – šablony musí fungovat i v dark mode nebo na různých operačních systémech.

Každý Black Friday jednou skončí, ale firmy by měly pamatovat na to, že získané zákazníky je třeba udržet. Průběžné sledování reportů pomáhá zlepšovat výsledky a maximalizovat efekt z kampaní. Pokud se vám podaří zákazníka oslovit během Black Friday, je už jen na vás, zda u vás v novém roce nakoupí opakovaně.