Prodej nových osobních aut v 1. čtvrtletí klesl meziročně o 1,3 procenta na 49.534 vozů. V březnu byl odbyt proti loňsku o 46,5 procenta vyšší. Oznámil to dnes Svaz dovozců automobilů. Loni se březnové prodeje osobních vozů kvůli opatřením vlády v souvislosti s koronavirem skokově propadly.
Letošní meziroční březnový nárůst na 20.053 vozů sice zčásti zlepšil čtvrtletní bilanci, ale zůstal druhým nejhorším výsledkem od roku 2014. Trh osobních automobilů tak v prvním čtvrtletí meziročně stagnuje na nízkých počtech jako v loňském roce.
Za celý letošní rok by se prodej osobních aut mohl podle poradenské firmy PwC meziročně zvýšit zhruba o deset procent na 224.000 vozů. Podle experta PwC na automobilový průmysl Pavla Štefka bude výsledek záviset na zvládnutí pandemie a návratu chodu společnosti do normálu. Záležet bude i na vývoji nezaměstnanosti a případné opožděné erozi spotřebitelské a zejména podnikatelské důvěry.
„Jako hlavní riziko pro nové registrace vozů ve 2. polovině roku vnímáme neuspokojení poptávky z důvodů omezené dostupnosti vyrobených vozidel, zejména v důsledku celosvětového nedostatku procesorů a čipů pro auta. Bude tedy také záležet na výrobcích automobilů, jak se dokáží vyrovnat s problémy svých dodavatelských řetězců,“ podotkl.
První je za období od ledna do března Škoda s meziročním poklesem o 10,7 procenta na 17.902 vozů, následuje Volkswagen s nárůstem o devět procent na 4873 aut a třetí je Hyundai s prodejem 4503 vozů, což je proti loňsku o dvě procenta více. Na dalších místech skončily Mercedes-Benz, Ford, Peugeot a Toyota. Nejprodávanějšími modely byly Škoda Octavia (3849), Škoda Fabia (3700) a Hyundai i30 (2585).
Prodeje nových lehkých užitkových vozů vzrostly meziročně o 17,9 procenta na 4304 aut. První je značka Fiat s 573 registrovanými vozy, následují Volkswagen s prodejem 507 aut a Peugeot, který prodal o šest vozů méně. Prodej nákladních aut se zvýšil o 8,8 procenta na 1972 vozů. První je značka MAN s 355 vozy, druhý DAF a za ním Mercedes-Benz.
Zdroj: ČTK