investice, nárůst, peníze, byznys

PPF postupně opouští Asii, centrem investic skupiny by měla být Evropa

Těžiště investic skupiny PPF by nyní mělo být v Evropě. PPF pokračuje v úplném opouštění ruského trhu, na trzích spotřebitelského financování v Asii chce hledat partnery, kteří by pro společné podniky získali finance k jejich dalšímu rozvoji. V Číně by chtěla tamní Home Credit postupně prodat. Novinářům to řekl ředitel PPF Jiří Šmejc, který do čela skupiny nastoupil v červnu.

V Číně se podle něj PPF snaží najít najít strategického partnera, který by v čínském Home Creditu získal majoritu a poté firmu zcela ovládl. Pokud jde o trhy v jihovýchodní Asii, bez bankovní licence je podnikání a získávání financování na těchto trzích obtížné. „Všude, kde nemáme bankovní licenci, chceme dlouhodobě získat partnera,“ upozornil Šmejc. PPF se baví s konkrétními hráči, žádný obchod zatím neuzavřela. Bankovní licenci má nyní pouze v Kazachstánu.

Situace na čínském trhu spotřebitelskému financování nepřeje, uvedl Šmejc. Zpětně viděno chybou podle něj bylo, že se v roce 2017 PPF nepodařilo čínský Home Credit prodat. Tehdejší majitel PPF Petr Kellner chtěl vytvořit firmu, která bude mít hodnotu deset miliard dolarů. Šmejc podle svých slov tuto vizi přijal, a z toho vyplynulo společné rozhodnutí se o její naplnění pokusit. „Pokud by nenastaly strukturální změny v čínské ekonomice, mohlo se nám to i podařit,“ podotkl. Dalším zlomem byla pandemie koronaviru.

V investiční strategii bude jasno ve druhé polovině roku

Ucelenou investiční strategii bude PPF schopná definovat v září. PPF má investice na Balkáně, Šmejcovi by se podle jeho slov líbilo udělat obchody i v západní Evropě. PPF se bude dívat na investice v oborech, kde už nyní působí. To ale nevylučuje možnost využít příležitost i v jiných oborech. „PPF vždycky uměla být ve správnou chvíli na správném místě. To bych chtěl, aby zůstalo,“ podotkl Šmejc.

„Jsme schopni pracovat více, než se v západní Evropě pracuje. To není nepodstatný rozdíl. Zaměstnanci jsou vytrénovaní z asijských trhu,“ míní Šmejc. Hodnota obchodu, která bude PPF zajímat v západní Evropě, bude podle něj přesahovat miliardu eur. Mohlo by jít nejen o průmyslové podniky, ale i finanční služby. Připomněl v této souvislosti, že jej mrzelo rozhodnutí zastavit projekt nové verze Air Bank pro Německo. Nevyloučil oživení nějakého podobného projektu.

Na potenciální akviziční příležitosti se PPF podle něj dívá i v telekomunikacích. Tam by šlo ale spíše o spojení s dalším finančním či investičním partnerem. „Chtěl bych, aby se PPF uměla spojovat s dalšími investory,“ poznamenal.

Skupina PPF pokračuje v prodeji aktiv v Rusku. Prodej majoritního podílu v ruské Home Credit & Finance Bank by měla dokončit do konce června. Odchod z ruského trhu podle Šmejce pokračuje, prodej dalších aktiv se rýsuje. „Vše má svůj časový horizont, těch aktiv je poměrně hodně,“ dodal.

Investiční skupina PPF podniká ve 25 zemích v Evropě, Asii a Severní Americe. Investuje do finančních služeb, telekomunikací, médií, biotechnologií, nemovitostí či strojírenství. Do skupiny patří například splátková společnost Home Credit, dále Air Bank, telekomunikační firmy Cetin a O2, mediální společnost Central European Media Enterprises (CME), nemovitostní skupina PPF Real Estate Holding, strojírenská Škoda Group nebo provozovatel mýta v ČR CzechToll.

PPF chce po rozvázání společenství s Monetou rozvíjet Air Bank

Skupina PPF chce po zrušení spojení Moneta Money Bank s bankovní částí finanční skupiny PPF dále rozvíjet Air Bank, věří v její růstový růstový potenciál. S balíkem akcií, které drží PPF v Monetě, zatím skupina nebude dělat prudké pohyby, řekl novinářům Šmejc.

„Zamyslíme se nad tím, co budeme v Monetě dělat dál,“ uvedl Šmejc. Nevyloučil žádnou z možností, kterou by PPF se svým podílem mohla udělat. „Nic nás netlačí, abychom dělali rychlé rozhodnutí,“ dodal. Šmejc připustil, že z transakce, která byla zahájena v době, kdy PPF vedl Kellner, nebyl od začátku úplně nadšený. „Od začátku jsem viděl větší hodnotu Air Bank,“ podotkl. Air Bank je podle něj dále schopná ve všech ohledech výrazně růst.

Šmejc si nemyslí, že by PPF měla odlišný pohled na rozvoj Monety, než jaký má skupina J&T, která v bance nedávno získala balík akcií. „Rozvoj banky je na jejím managementu,“ zdůraznil.

O ukončení procesu spojení informovaly Moneta Money Bank a PPF koncem letošního května. Jako důvod uvedly negativní vývoj ekonomiky, který mění parametry původně zamýšleného sloučení, nebo změny požadavků České národní banky na kapitálovou vybavenost bank.

Transakci o spojení částí PPF, kam patří Air Bank, český a slovenský Home Credit a společnost Benxy (Zonky), s Moneta Money Bank schválili akcionáři Monety v prosinci 2021. Kupní cena Air Bank byla smlouvou stanovena na 25,9 miliardy korun. Moneta plánovala financovat nákup prostřednictvím úpisu nově vydávaných akcií a z přebytečných kapitálových prostředků banky.

Zdroj: ČTK

2 comments

Zanechte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.