Prodej aut

Prodej aut v Rusku padl na absolutní dno

Prodej aut v Rusku padl na absolutní dno a je nejnižší v historii sledování této statistiky od roku 2006. Meziročně se v Rusku za květen prodalo o neuvěřitelných 83,5 % aut méně než loni. Celkově tak Rusové v květnu koupili pouze 24 268 aut.

Sankce západu drtivě dopadají na běžné Rusy a z daleka nejde jen o sníženou poptávku, ale i nabídku. Podle nejnovějších dat se ruská inflace vyšplhala až k 18 %, což je nejrychlejší tempo zdražování od ledna 2002, takže se dá předpokládat, že nákup auta nechávají Rusové na lepší časy.

Na nabídkové straně je jasné, že ruská ekonomika se bez západních technologií a součástek prostě neobejde a o to více to platí v případě automobilového průmyslu. Řada zahraničních automobilek v zemi ukončila nebo přerušila činnost. V květnu fungovaly v zemi jen dvě automobilky, zatímco před vpádem ruských vojsk na Ukrajinu jich bylo přes dvacet. Sankce západu proti Rusku tak nesou své ovoce.

Německo – ve stejném měsíci v Německu sice počet registrací nových vozů šel meziročně také dolů, ale pouze o 10,6 % a ve výsledku jich bylo 207 199, což je o 27 000 více než v dubnu.

ČR – v ČR je i přes rostoucí ceny situace dobrá. Letos v květnu se podle SDA v ČR registrovalo mírně přes 18tisíc nových vozů, což představuje meziroční pokles pouze o 17 %. U ojetin je situace stabilní, protože v květnu statistici zaznamenali jen 4% úbytek registrací zánovních aut. Jak u nových, tak u ojetých vozů však v ČR platí, že oproti předchozímu měsíci jdou čísla nahoru.

Češi dávají přednost spíše ojetinám. Pokud srovnáme letošní květen se stejným měsícem v roce 2019, očistíme tak data o covid 19 a válku na Ukrajině. Čísla ukazují, že zatímco nových vozů se letos registrovalo o 25 % méně, ojetin opět jen o 4 %.

Dá se tedy čekat, že vozový park v ČR bude nadále stárnout a o tom ruském ani nemluvě. V případě, že by došlo k uklidnění situace s dodávkami vstupů a opadla by válečná rizika, vedlo by to ke zvýšené poptávce, takže cenové uvolnění v podobě zlevňování aut se čekat nedá ještě dlouhou dobu.

Ing. Tomáš Volf

Project & Communication Specialist