Praha, 9. prosince 2024: Black Friday byl letos opět extrémní, a to nejen z pohledu celkových tržeb, ale také využití marketingových kanálů. E-mailingová platforma Ecomail.cz hlásí více než 64 milionů odeslaných e-mailů během klíčového období od pátku 29. listopadu do pondělí 2. prosince, přičemž klienti zaznamenali výrazný nárůst míry otevření i konverzí. Různé přístupy k e-mailingu, segmentaci zákazníků a kombinaci s dalšími reklamními kanály ukázaly, jak důležitou roli hraje promyšlená marketingová strategie. Některé e-shopy představily specifické metody, které vedly ke dvoucifernému růstu tržeb, zatímco jiné se zaměřily na jednodušší řešení a dlouhodobou retenci.
Black Friday je čas, kdy zákazníci nejen chtějí, ale i potřebují nakupovat. Blížící se Vánoce je motivují a výhodné slevy na trhu je přesvědčí. Lidé jsou připraveni utrácet a zejména e-shopy toho maximálně využívají, což zajišťuje úspěch tohoto období. Pro Ecomail.cz byl i letošní Black Friday rekordní. Jen během předminulého pátku bylo prostřednictvím jeho e-mailingové platformy rozesláno více než 23 milionů e-mailů. Ve srovnání s loňským rokem to představuje nárůst o přibližně 22 %. Čísla se držela vysoko i přes celý víkend až do pondělí. Z celkového hlediska byl nejsilnější pátek, hned za ním následovala neděle.
„Například v segmentu fashion naši klienti v pátek na Black Friday odeslali o 60 % více e-mailů než za běžného provozu. A měli i lepší výsledky – míra prokliků (CTR) z jejich kampaní byla v průměru o 50 % vyšší,“ uvádí Jakub Stupka, spolumajitel a spoluzakladatel platformy Ecomail.cz. „Naši klienti nadstandardně využívali také možnosti SMS marketingu jako doplňku své celkové marketingové strategie. V pátek jsme zaznamenali více než 400% nárůst v počtu odeslaných SMS oproti běžným dnům,“ dodává. Díky tomu, že byl tým Ecomail.cz na nápor připraven, aplikace obstála bez jakýchkoliv problémů.
Podle dat společnosti Seznam.cz směřovalo během Black Friday do jejích e-mailových schránek 119 milionů zpráv, což je o 4 miliony více než před rokem. „Tento nárůst je určitě způsoben marketingovými rozesílkami, ať už jsou zařazeny do složky Hromadné, nebo Primární. E-mail rozhodně není mrtvý,“ komentuje Štěpánka Lebedová, produktová manažerka v Seznam.cz. Konkrétně minulý pátek byl zároveň zaznamenán i vyšší počet zpráv ve spamu, což lze přičítat jednak nekalým praktikám, jednak špatně technicky nastaveným rozesílkám vzhledem k novým pravidlům.
V pátek to nekončí
Největší prodejní akci roku si samozřejmě nenechali ujít klienti Ecomail.cz z mnoha různých odvětví e-commerce. Například obchod NaniNails, specializující se na nehtovou kosmetiku, zaznamenal největší úspěch s newsletterem obsahujícím tipy na nákup. Tržby z tohoto newsletteru se během Black Friday zvýšily o 36 %, přičemž nárůst byl zaznamenán i u prodejnosti propagovaných produktů. Strategie měla za cíl nejen motivovat potenciální zákazníky k nákupu, ale také jim poskytnout přehled o nabídce e-shopu. To bylo obzvlášť důležité pro ty, kteří nenakupují pro vlastní potřebu.
„Nejúspěšnější byla varianta s třemi srdíčky před textem, kterou jsme následně použili jako sjednocující prvek ve všech dalších kampaních. Nejvyšší míru otevření měly newslettery s konkrétními tématy, například vánoční dárky nebo zimní odstíny. Informace o Black Friday byla v těchto případech uvedena v pre-headeru spolu s černým srdcem. Právě konzistentní využití tohoto prvku a důraz na promyšlený úvodní e-mail vytvořily pevný základ pro úspěch celého Black Friday období,“ vysvětluje Jakub Horka, marketingový ředitel NaniNails.
E-shop Bezvavlasy.cz, specializující se na prodej vlasové kosmetiky, zvolil pro Black Friday odlišnou strategii a nevytvářel speciální segmentaci zákazníků. „Vsadili jsme na plošnou rozesílku, do které jsme zahrnuli i dlouhodobě neaktivní kontakty. Zatím jsme s touto strategií spokojeni – některé kontakty se nám podařilo oživit. Hlavním důvodem bylo, že většina zákazníků využívá Black Friday k nákupu vánočních dárků, a personalizovaný e-mail proto nemusí být v tomto období relevantní,“ vysvětluje zvolený přístup Lukáš Adámek, marketingový ředitel společnosti Bezvavlasy.cz. Tržby díky této strategii vzrostly o 15 %.
Adámek se dále plánuje zaměřit na retenci zákazníků po Black Friday, zejména prostřednictvím děkovných e-mailů s exkluzivními nabídkami na další nákup. Podle něj je však klíčové nepodceňovat komunikační aktivity ani během roku mimo hlavní sezónu. Mezi tyto aktivity patří pravidelná komunikace prostřednictvím newsletterů, zavádění atraktivních věrnostních programů nebo remarketing přes e-mail a sociální sítě. Letos Bezvavlasy.cz upustily od plošných slev na kompletní sortiment. Důvodem je, že tyto slevy vedou ke snížení marží a nepřispívají ke zvýšení zákaznické loajality.
Klíčová součást komunikačního mixu
Společnost Arctic Fox, která v České republice zastupuje švédskou značku outdoorového vybavení Fjällräven, využila během Black Friday osvědčenou strategii založenou na širokém spektru reklamních kanálů. Kromě kampaně přes Ecomail.cz zapojila také Google Ads, Sklik, Pinterest Ads, TikTok Ads a další sociální sítě i platformy influencerů. Zákazníkům nabízela 30% slevu na všechny produkty.
„Black Friday jsme protáhli na celý týden. Nejprve probíhal tři dny exkluzivně pro registrované uživatele a poté dalších sedm dní pro všechny. Za toto období jsme dosáhli tržeb přibližně 9 milionů korun brutto. Zafungovaly i doprovodné akce na podporu prodeje, například dárky k nákupu,“ uvádí Jiří Mašek, controlling manager společnosti Arctic Fox.
Oděvní značka Bushman letos marketingově prodloužila Black Friday ze 7 na 10 dní, čímž si zajistila meziroční nárůst tržeb o 25 %. E-mailová komunikace e-shopu zprostředkovala čtvrtinu všech online prodejů během Black Friday, skoro 18 tisíc návštěv a tisíc objednávek. Nejúspěšnější byly údajně hned první e-maily, navazující na spuštění slev, a poslední obsahující odpočet do půlnoci.
„Nabízíme především selektivní slevy na zboží z minulých kolekcí. Vždy je soustředíme do speciální kategorie, na kterou cílíme veškeré komunikační aktivity. V předchozích letech jsme tyto slevy kombinovali s denními ‚heroes‘ a loni jsme v polovině týdne přidali druhou várku zboží. Letos jsme zvolili jednodušší přístup – všechny slevy jsme odhalili najednou, e-mailingy posílali obden, a SMS jsme odeslali dvakrát, pokaždé však na jinou cílovou skupinu,“ popisuje Jana Lenková, marketingová a obchodní ředitelka značky Bushman.
Aktivity Bushman pokračují i po Black Friday, přičemž se zaměřují především na nákup vánočních dárků. E-shop v současné době využívá denní videa a zjednodušený e-mailing, jehož cílem je usnadnit zákazníkům nákupní proces a motivovat je k osobnímu odběru na prodejnách. Jak se ukazuje v případě všech uvedených e-shopů, celoroční retence je tou nejlepší strategií, jak vytěžit z Black Friday co nejvíce.