Že Slováci a Češi k sobě mají stále blízko, se dá ilustrovat i na tak zdánlivě odtažitých otázkách, jakými jsou finanční gramotnost nebo moderní investování. Vzdělávací program Axil Academy v nedávném průzkumu napříč střední Evropou zjistil, že znalosti pojmů v oblasti online tradingu* jsou v případě obyvatel obou zemí nedostatečné na zhruba stejné úrovni.
Například pojmy „online obchodní platforma“ nebo „obchodní účet“ neznají více než dvě třetiny respondentů, konkrétně 65 % na Slovensku a 68 % v Česku, respektive 68 % a 71 %. Se znalostí odbornějších pojmů, jako je forex, jsou na tom obě populace ještě hůře, když je v tomto případě cizí pro 78 % Slováků a 83 % Čechů.
*Češi *Slováci
Neznalost sice na jednu stranu neomlouvá, avšak není to nic, co by se jednoduše nedalo napravit. Hlavní je pro každou vyspělou společnost ochota jejích členů učit se. A v tomto ohledu jsou na tom Slováci a Češi, nepřekvapivě, opět velmi podobně a tentokrát zaslouží pochvalu.
Největší skupina z těch, kteří by o obchodování na finančních trzích měli zájem, uvedla, že prvním krokem by bylo absolvování vzdělávacího kurzu nebo studium odborných informací. V případě Slovenska jich je 45 %, v Česku 43 %. Rozdíl se ukázal ve druhé nejčastější odpovědi, kdy na Slovensku by 34 % zájemců začalo spíš tím, že by vyhledalo investičního poradce. V Česku důvěřují poradcům o poznání výše, a tak by za nimi hned v první řadě šlo 43 % zájemců.
Kromě této identifikoval průzkum jedinou výraznější odchylku, a to v počtu respondentů, kteří již samostatně na finančních a kapitálových trzích online obchodují. Zatímco na Slovensku je jich 35 % z těch, které problematika zajímá, v Česku se jedná o celých 44 %.
*Češi *Slováci
Průzkum na reprezentativním vzorku 506 Čechů a 520 Slováků letos zrealizovala vzdělávací organizace Axil Academy ve spolupráci s agenturou Ipsos.
Robert Paľuš, lektor Axil Academy
*Obchodování s finančními instrumenty, například akciemi a jejich deriváty, na finančních a kapitálových trzích přes online platformy.