Capital Markets Mnyman recenze a osobní zkušenost
Netradičně v tomto díle recenzí brokerských webů se nebudeme věnovat samotnému brokerovi, jako spíše jeho obchodní novince, která připomíná sociální médium. Popíšeme naši osobní zkušenost s představením platformy MNYMAN, kterou poskytuje Capital Markets, o.c.p., a.s., což je slovenský obchodník s cennými papíry aktivní i na českém trhu. Působí od roku 2008.
Je na trhu místo pro další online platformu?
Na Slovensku je na rozdíl od českého trhu výrazně méně obchodníků s cennými papíry, což znamená slabší konkurenční prostředí oproti ČR. Na Slovenskou jsou často tyto subjekty, licencované národní bankou, jen projektem na prodej vlastních produktů majitelů skupiny, která vlastní samotného obchodníka a zároveň private equity společnost či třeba nějakého developera. Obchodník prodávající bondy skupiny takto napomáhá k expanzi své vlastní nebo nevlastní sestry a nepřímo i k růstu skupiny.
Tím spíš vzbudilo zvědavost naší redakce pozvání do Banské Bystrice na kick off nové investiční platformy. Podle pozvánky Capital Markets má jejich projekt tento starý model změnit. Akce se konala 21. května 2019. Lidí přišlo dost, ale většina evidentně nebyla ze zprostředkovatelského byznysu, resp. někteří z nich evidentně neměli zkušenosti ani s investováním. Nechápali jsme co tu dělají a kladli jsme si otázky, zda to ví sám organizátor akce.
Speaker obchodníka přivítal nejen ty, kteří mají zkušenost s investováním nebo kteří investiční produkty zprostředkovávají, ale i ty, co doslova nevěděli, proč sem vlastně přišli. Zpozorněli jsme a později jsme strategii organizátora pochopili. Celé dvě hodiny se speaker snažil odpovědět na tři základní otázky: Proč jsme přišli s platformou? Co umožňuje a kde jsou její hranice? A kde je její budoucnost?
MNYMAN
Platforma dostala název MNYMAN. Podle autorů z Capital Markets je to zkratka dvou anglických slov Money a Man. Pro tento brand se rozhodli poté, co si v úzkém okruhu pojmenovali základní cíl: „Rozjet platformu, která dokáže na jednom místě sdružovat potenciální zájemce o spolupráci s platformou, kteří se věnují různým formám poradenství a zprostředkovatelských služeb, a potenciální klienty, jež chtějí vědět víc o penězích a investičních řešeních, které nabízí vyspělý kapitálový trh. Obchodník otevírá pomocí platformy spolupráci s každým, kdo má chuť něco změnit a má dostatečný okruh přátel, známých nebo klienty ze svého hlavního byznysu, jako je například realitní kancelář.“
Podstata platformy
Pochopili jsme, že platforma dokáže vytvořit návštěvníkovi, který stojí o spolupráci, tzv. promolink či promobanner. Ty mají sloužit k tomu, aby si zájemce o spolupráci například mohl banner umístit na web svého core businessu nebo na stránky svých známých, kteří pracují například ve zmiňovaném realitním byznyse.
Speaker pokračuje v popisu: ,,Promolinky a banery můžete posílat svým známým přes sms, emaily nebo je umístíte na sociálních sítích. Jakmile vaši přátelé projeví zájem stát se součástí naší a od nynějška i vaší platformy a o investiční služby, které poskytuje, kliknou na váš promolink a my je přesměrujeme na registraci.“
Musíme uznat, že tento proces je rychlý a jednoduchý. Údaje jako jméno a příjmení, mobil či email klienta posune zájemce do kroku, kde se validací ověří pravdivost zadaných údajů. Jakmile se speaker, který prezentoval chování potenciálního zájemce, zaregistroval, neuběhly ani dvě minuty a zazvonil telefon. Ozval se mužský hlas, který ho přivítal na platformě a profesionálně – evidentně proškoleně – pokračoval popisem jejích možností.
Jeho úkolem – v souladu s licencí, kterou má od regulátora, jak zdůraznil – je s klientem udělat obchod. Sotva uběhly další dvě minuty a zájemce už procházel tzv. testem investora, který mu v závěru automaticky otevřel zámky na produktech poskytovaných provozovatelem. Následným uzavřením Smlouvy na dálku (jediným kliknutím) si takto potenciální klient mohl vybrat jeden z nabízených produktů, jako třeba brokerage – nákup a prodej akcií světových firem.
Investiční příběhy
MNYMAN deklaruje, že chce zájemcům o investování přinášet investiční příběhy, kterými se klient může inspirovat při nákupu akcií. Dalším produktem jsou Řízená portfolia, kde klientům obchodník může nakoupit i akcie s vyšší jmenovitou hodnotou, jako například akcie AMAZON, která převyšuje 1000 USD. Ty může nakupovat dokonce i klient se spořícím schématem, když investuje minimálně 100 EUR / USD měsíčně. Třetím produktem jsou Korporátní dluhopisy a čtvrtým, na kterém se podle provozovatele ještě pracuje, bude tzv. Social trading, kde klient bude moci jedním klikem kopírovat investiční strategie zkušených světových obchodníků. Tím, že se jedná o online, nákup je možné dokončit jedním ze způsobů online platby.
Závěr
Těžko hodnotit předem, jak se obchodníkovi podaří naplno rozběhnout platformu. Je však pravdou, že má způsob, jak přes fintech spojovat lidi, informace, znalosti a dovednosti. O co je zajímavější pro naše české čtenáře, Capital Markets se netají zářijovým plánem startu platformy v Česku. Ani u nás to skončit nemusí. Následně ji chce umístit a využívat všude, kde mu to MIFID a jeho licence povolí.
Odkaz na stránky najdete ZDE.