GfK: Nálada německých spotřebitelů je nejhorší od podzimu 2016

Nálada německých spotřebitelů je nejhorší za poslední tři roky a slabší, než čekali analytici. Podle institutu GfK se na ní projevuje zpomalování ekonomiky, v jehož důsledku přicházejí o práci zaměstnanci v automobilovém průmyslu a ve finančních službách. Institutem dnes zveřejněný index spotřebitelské důvěry na listopad klesl ve srovnání s předchozím měsícem o dvě desetiny na 9,6 bodu. Odhady předpokládaly hodnotu 9,8 bodu.

Říjnová hodnota byla navíc upravena směrem dolů na 9,8 bodu z dříve udávaných 9,9 bodu. Ankety norimberského institutu se účastní zhruba 2000 Němců.

Na největší evropskou ekonomiku doléhají obchodní konflikty a obavy, že by Británie mohla opustit Evropskou unii bez dohody. Ty spoluzapříčinily recesi v německém zpracovatelském průmyslu závislém na exportu, která se nyní začíná šířit i do ostatních odvětví. Růst německé ekonomiky dosud poháněla právě spotřeba a státní výdaje. Odhaduje se, že země ve třetím čtvrtletí spadla do recese.

Dílčí index očekávání vývoje ekonomiky v průzkumu GfK klesl na nejnižší hodnotu od prosince 2012. Podle agentury Reuters se spotřebitelé domnívají, že slábnutí globální ekonomiky dále poškodí vývoz a ještě ztíží situaci průmyslu.

„Soukromá spotřeba ale letos zůstane důležitým pilířem německé ekonomiky – za předpokladu, že se současná krize dále nevyostří a politika i ekonomika zvládnou čelit rostoucímu strachu ze ztráty pracovních míst,“ uvedl analytik GfK Rolf Bürkl.

 

Zdroj: ČTK