Rekordních 29 dní už trvá stávka francouzských železničářů a zaměstnanců pařížského dopravního podniku, kteří protestují proti plánované reformě důchodového systému. Dnes překonala zatím nejdelší podobnou stávku, která na přelomu let 1986 a 1987 trvala 28 dní. Stávka i dnes působí komplikace v dopravě. Proti konci prosince loňského roku se ale situace podle listu Le Figaro mírně zlepšila.
Protesty proti reformě důchodového systému odboráři zahájili loni 5. prosince. Současný systém, který obsahuje 42 různých důchodových plánů, považuje prezident Emmanuel Macron za příliš komplikovaný a nespravedlivý. Zákonnou hranicí pro odchod do penze má být podle vládního návrhu nadále věk 62 let, prostřednictvím bonusů a slev chce ale kabinet motivovat lidi k odchodu na odpočinek až v 64 letech. Příslušníci některých profesí by po reformě přišli o výhody, hlavně o předčasný odchod do důchodu.
Aktuální stávka způsobila problémy v dopravě během Vánoc, Silvestra a Nového roku a omezení panují i dnes. V Paříži nejezdí jedna linka metra a u ostatních je provoz výrazně omezen. Na některých linkách vozy jezdily jen v ranní špičce, na jiných pojedou jen v té odpolední. Zcela bez omezení jezdí jen metro na dvou automatizovaných linkách.
Státní železniční společnost SNCF už ve středu avizovala, že dnes na koleje vyjede jen asi třetina rychlovlaků TGV, asi čtvrtina meziměstských vlaků a polovina regionálních vlaků TER.
Omezení panují v Paříži také v autobusové dopravě. Podle agentury Reuters dnes francouzská policie rozehnala blokádu jednoho z autobusových dep slzným plynem.
Radikální odborová organizace CGT na Nový rok vyzvala k pokračování stávek. Prezident Macron v novoročním projevu naopak zdůraznil odhodlání reformu penzijního systému uskutečnit. Další kolo jednání odborářů s vládou je naplánováno na příští úterý.
Zdroj: ČTK