Dopravci loni zaplatili v ČR za mýto 14,85 miliardy korun, meziročně o 4,6 procenta více. ČTK o tom informoval správce mýtného systému, společnost CzechToll. Celkové náklady na provoz a rozvoj systému podle firmy zůstaly pod miliardou korun, v poměru k výnosům tedy stejně jako v roce 2021 nepřekročily hranici sedmi procent.
Zpoplatněné silnice
„S nízkými náklady byla rozšířena zpoplatněná síť o 373 kilometrů silnic první třídy v polovině roku, ale také o několik nově zprovozněných komunikací a obchvatů obcí v podstatě obratem po jejich zprovoznění,“ uvedl generální ředitel společnosti CzechToll Petr Chvátal.
Z celkového výběru připadlo na dálnice 13,22 miliardy korun, na silnicích první třídy pak CzechToll vybral na mýtném 1,62 miliardy korun. Na 373 kilometrech silnic první třídy, které byly nově zpoplatněny od 1. července 2022, bylo během půl roku na mýtném vybráno 120 milionů korun.
Více než polovinu (51,5 procenta) z celkově vybraného mýtného v roce 2022 uhradili zahraniční dopravci. Je to přibližně stejný podíl, jako v roce 2021. Spolu s výběrem mýtného rostla také výše slev vyplacených tuzemským dopravcům – na mýtné projeté v roce 2021 byly ke konci roku 2022 vyplaceny množstevní slevy v celkové výši 399 milionů Kč. V roce 2021 (za rok 2020) to bylo 261 milionů Kč.
V prosinci mýtné kleslo
Prosinec se stal jediným měsícem v roce 2022, ve kterém výběr mýtného meziročně poklesl. Celkově uhradili dopravci 1,05 miliardy korun, což znamená meziroční pokles o tři procenta. Ke konci roku 2022 bylo v systému elektronického mýtného zaregistrováno takřka více než 743.000 vozidel s hmotností nad 3,5 tuny, to je o 100.000 vozidel více, než ke konci roku 2021. Více než 173.000 vozidel má domácí registrační značky, zbylých 540.000 vozidel pochází ze zahraničí. Počet vydaných palubních jednotek dopravcům překročil 596.000 kusů.
One comment
Comments are closed.