Nákupní výdaje stále omezují přibližně dvě třetiny Čechů. Míra šetření se už ale stabilizovala a do nadcházejících měsíců spotřebitelé hledí s mírným optimismem. Ukazují to výsledky průzkumu nákupního chování komunikační skupiny Publicis Groupe.
Češi šetří nejméně
Ve srovnání s dalšími zeměmi střední Evropy Češi šetří i nadále nejméně. Na Slovensku uvedlo snížení výdajů 69 %, v Polsku 75 % a v Maďarsku dokonce 80 % obyvatel. Polsko je také jedinou zemí, kde podíl spotřebitelů deklarujících omezení nákupních výdajů dál výrazně roste.
Počet lidí, kteří v uplynulém čtvrtletí omezili své výdaje, se oproti předchozímu období téměř nezměnil. Šetření napříč nákupními kategoriemi deklarovalo 65 %, což je skoro stejně jako ve druhém pololetí loňského roku (64 %). Míra omezování výdajů tak možná dosáhla svého vrcholu.
Detailní pohled na kategorie, ve kterých Češi šetří, ukazuje, že nejvíc spotřebitelů omezuje nadále výdaje v restauracích a barech (61 %), za sladkosti (58 %) a za módu (56 %). Více než polovina obyvatel (53 %) šetří rovněž na základních potravinách. Naopak nejméně lidé omezili výdaje za domácí mazlíčky (30 %), spoření (31 %) a hračky (35 %).
Očekávaná změna k lepšímu
Možný zlom situace ukázal výzkum v otázce zkoumající očekávané změny nákupního chování během nadcházejícího čtvrtletí. Zatímco dosud Češi počítali s tím, že své výdaje budou v budoucnu nadále omezovat, poslední data ukazují, že podíl spotřebitelů, kteří plánují šetřit, mírně klesá. Tento trend je patrný napříč sledovanými kategoriemi, nejvíce však v případě kultury, módy nebo návštěv restaurací a barů. Z odpovědí respondentů je tedy cítit opatrný optimismus.
zdroj: ČTK
One comment
Comments are closed.