Průzkum: Elektronické bankovnictví využívá téměř každý Čech

Elektronické bankovnictví využívá ke správě svých financí již naprostá většina (95 procent) Čechů. Dvě třetiny z nich si dokonce dokážou představit, že by zcela nahradilo bankéře na pobočkách. Vyplývá to z aktuálního průzkumu, který pro Českou bankovní asociaci uskutečnila agentura SC&C mezi tisícovkou respondentů.

Zároveň podle něj respondenti vítají takzvaný multibanking, který považují za přínos v bankovnictví (62 procent), ačkoli ne každý by ho využíval. Multibanking spočívá především v možnosti ovládat veškeré své účty u různých bank pod jedním přihlášením. Naopak možnost čerpat služby státu elektronicky a pořídit si například výpis z katastru nemovitostí by v nabídce služeb svého webového bankovnictví ocenilo 58 procent Čechů.

Vzrostl počet lidí, kteří do svého e-bankovnictví přistupují primárně přes webový portál banky, i těch, kteří upřednostňují mobilní aplikaci. „V prvním případě to je o 11 procentních bodů na 83 procent, ve druhém o pět bodů na 35 procent,“ uvedla ředitelka výzkumu SC&C Jana Hamanová.

Obvykle Češi do internetového bankovnictví vstupují dvakrát až čtyřikrát týdně. Vlastníci mobilní aplikace pak své elektronické bankovnictví používají obecně častěji, někteří (devět procent) i několikrát denně. „Mobilní telefon nosíme neustále u sebe. Pokud si do něho nainstalujeme potřebnou aplikaci banky, máme logicky možnost kontrolovat a spravovat své peníze na účtu častěji, což také děláme,“ upozornila poradkyně ČBA pro fintech a digitalizaci Helena Zavázalová.

K oblibě mobilní bankovní aplikace současně přispívá i možnost přihlášení s pomocí biometrických údajů, zejména otiskem prstu, kterou preferuje 36 procent respondentů.

Používání elektronického bankovnictví se vyhýbají především starší lidé. Vede je k tomu obava o bezpečnost či zažitý zvyk chodit na pobočku. Nevadí jim tedy menší komfort, kterého si společně s rychlostí a okamžitým přehledem uživatelé e-bankingu cení nejvíce.

Svou spokojenost s podobou a funkcemi, ať webového portálu či mobilní aplikace, vyslovily dvě třetiny dotázaných. Zásadní jsou z tohoto pohledu zejména jednoduché a přehledné ovládání vysoká míra zabezpečení a u webových portálů také možnost fultextového vyhledávání či dlouhodobý výpis transakcí.

Novou funkcí, kterou české banky v návaznosti na zavedení směrnice PSD2 nyní často integrují do svých elektronických bankovnictví, je multibanking. Podle průzkumu o možnosti ovládat všechny své bankovní účty z jednoho místa již slyšela téměř polovina Čechů a asi dvě procenta ji již aktivně využívají. Celkově multibanking jako přínosnou funkci hodnotí téměř dvě třetiny Čechů. Na druhou stranu 39 procent deklarovalo, že by ho neužívalo, protože ho vzhledem k vlastnictví pouze jednoho účtu nepotřebují, případně tuto funkci nepovažují za bezpečnou (23 procent).

„Účelem směrnice PSD2 bylo mimo jiné otevřít trh platebních služeb i dalším finančním subjektům,“ vysvětlila Zavázalová. Většina Čechů by však podle průzkumu žádné ze služeb, které pro ně zajišťují banky, jiným subjektům prozatím nesvěřila. Důvodem je právě strach o bezpečnost jejich dat a hesel či peněz. Výjimku v tomto ohledu tvoří finanční poradenství, případně zprostředkování půjček či spoření a správa osobních financí.

(ČTK)

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *