Americký výrobce nealkoholických nápojů PepsiCo ve čtvrtém čtvrtletí zvýšil zisk na 1,3 miliardy dolarů (zhruba 30 miliard Kč) z 518 milionů dolarů před rokem. Firma to dnes uvedla ve výsledkové zprávě. Tržby ale mírně klesly a zaostaly za očekáváním analytiků. Akcie podniku po zveřejnění výsledků ztrácely přes dvě procenta.
Cenové tlaky: Carrefour vs. PepsiCo
Poptávku po produktech firmy podkopalo opakované zdražování, poznamenala agentura Reuters. Francouzský řetězec supermarketů Carrefour začátkem letošního roku oznámil, že přestane v několika evropských zemích produkty firmy PepsiCo prodávat kvůli „nepřijatelnému zvyšování cen“.
Tržby se ve čtvrtém čtvrtletí meziročně snížily o půl procenta na 27,85 miliardy dolarů. Analytici přitom v anketě společnosti LSEG čtvrtletní tržby odhadovali v průměru na 28,40 miliardy dolarů.
Výzvy a úspěchy v roce 2023
Za celý loňský rok firma zvýšila zisk na 9,1 miliardy dolarů z 8,9 miliardy v předchozím roce. Celoroční tržby vzrostly téměř o šest procent na 91,5 miliardy dolarů.
„Úspěšně jsme zvládli další rok zvýšené inflace, makroekonomické nestability, geopolitického napětí a mezinárodních konfliktů,“ uvedl šéf podniku Ramon Laguarta. „Jsme přesvědčeni, že našemu podnikání se na pozadí měnících se podmínek na trhu bude dařit i v roce 2024,“ dodal.
Takzvané organické tržby, které nezahrnují změny v podnikové struktuře a výkyvy kurzů měn, vloni vzrostly o 9,5 procenta. Firma dnes předpověděla, že v letošním roce se takto definované tržby zvýší nejméně o čtyři procenta.
Zdroj: čtk