Evropský parlament (EP) dnes přijal vyjednávací stanovisko k návrhu nařízení, jehož cílem je snížit uhlíkové emise v letecké dopravě skrze navyšování role náhražek za fosilní paliva. Takzvaná udržitelná paliva by podle EP měla k roku 2050 tvořit 85 procent dodávek na unijních letištích, což je výrazně vyšší cíl oproti plánu Evropské komise. Konečnou podobu regulace stanoví vyjednávání zástupců EP, komise a Rady EU. Dané opatření ale povede k růstu cen letenek.
Chystané nařízení by nutilo dodavatele leteckých paliv od roku 2025 začít do svého mixu zahrnovat alternativní pohonné hmoty, jako jsou syntetická paliva či biopaliva, případně i vodík. Unijní exekutiva navrhla, aby se jejich minimální podíl navyšoval z počátečních dvou procent na 32 procent k roku 2040 a 63 procent o deset let později.
EP chce poslední dva uvedené limity zvýšit na 37, respektive 85 procent. Návrh s těmito a dalšími úpravami na plenárním zasedání podpořilo 334 europoslanců, 95 jich bylo proti a 153 se hlasování zdrželo.
Posun letecké dopravy k udržitelnosti
Cílem legislativní iniciativy je dekarbonizovat leteckou dopravu, která v roce 2017 podle zpravodaje EP Sörena Gadeho stála za 3,8 procenty všech uhlíkových emisí EU. Komise odhaduje, že zejména syntetická paliva mohou drasticky omezit produkci emisí ve srovnání s těmi fosilními. Zároveň uznává, že nové povinnosti pro dodavatele by vzhledem k vyšším nákladům na paliva vedly ke zvýšení cen letenek, a to asi o osm procent k roku 2050.
Zpravodaj EP Gade dnes na rozpravě hovořil o prvním kroku k „dekarbonizaci sektoru, u kterého je dekarbonizace možná nejtěžší“. „Dnes jsme ukázali, jak na to, a vyslali silný a ambiciózní signál občanům Evropy,“ dodal později.
Návrh součástí balíčku Fit for 55
Evropská komise návrh nařízení předložila loni v létě jakožto jednu ze součástí klimatického balíčku s názvem Fit for 55. Ten má Evropskou unii dovést k 55procentnímu snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030 oproti úrovni z konce minulého století.
Zdroj: ČTK
2 comments
Comments are closed.